Paulus’ meesterwerk over genade (1)
Is Romeinen één van je favoriete boeken in de Bijbel? Als dat niet zo is, dan heb je vast geen openbaring van het ware evangelie. Dat is een sterke uitspraak, maar ik geloof dat ik het recht heb om het zo te zeggen. Romeinen is een heel krachtig boek.
Op het moment dat ik in 1968 voor het eerst echt op God gericht werd, was ik in een kerkdienst, en ik hoorde een man zeggen dat als je de eerste acht of negen hoofdstukken van Romeinen goed zou begrijpen, je daardoor dan een volwassen christen zou kunnen worden. Dat trok mijn aandacht. Om het boek Romeinen te begrijpen, is het eerste wat je moet weten: wie schreef het boek en waarom?
Wie schreef Romeinen en waarom?
De apostel Paulus schreef dit als een brief aan de kerk in Rome. Op het moment dat hij het schreef, was hij nooit in Rome geweest, maar Paulus schreef aan de Romeinen omdat er wereldwijd over hun geloof werd gesproken. Er was echter in Rome iets gebeurd waar Paulus de gemeente op wilde aanspreken. In die tijd was de kerk een mengeling van Joden en heidenen (= niet-Joden), en sommigen van de Joden hadden nieuwe gelovige heidenen overgehaald om zich te keren naar het verbond van de wet. Ze geloofden in Jezus, maar ze wilden dat de nieuwe gelovigen zich zouden keren naar het houden van de oudtestamentische wet. Paulus schreef dit boek om ze de verschillen te laten zien tussen het Nieuwe Testament en de Oudtestamentische ideeën.
Ik geloof dat Romeinen het meesterwerk van Paulus is. Hij legt uit hoe God met ons omgaat op een geheel nieuwe manier, alleen door genade en niet meer gebaseerd op onze uitvoering en naleving van de wet.
Dit is een enorm verschil. Wanneer we de concepten van het Nieuwe Verbond begrijpen, zal dat ons leven veranderen. Veel mensen die tegenwoordig tot de Heer zijn gekomen zijn daarna naar de kerk gegaan en raakten betrokken bij religie, en ontwikkelden als gevolg daarvan een prestatiegerichte mentaliteit. Dit weerhoudt ons ervan om te ontvangen van God, en het veroorzaakt veel schuld en veroordeling. Als gevolg hiervan wandelen veel mensen niet in de vrijheid waar God ons voor bestemd heeft.
Paulus maakte een belangrijk statement in Romeinen 1:16: Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus.
Tegenwoordig gebruiken mensen het woord Evangelie voor veel verschillende dingen. Ik heb zelfs gezien dat sommige predikers het woord gebruiken in de context van: schreeuwen tegen mensen, hen veroordelen en hen vertellen dat ze naar de hel gaan. Het is waar dat er een hemel en een hel is, en als mensen Jezus niet accepteren, dat ze naar de hel gaan – maar dat is niet het Evangelie. Het woord Evangelie werd zelden gebruikt in de tijd van Paulus. Het betekent letterlijk: Goed Nieuws, maar het is meer dan dat. Het woord Evangelie verwijst hier naar nieuws dat bijna te mooi is om waar te zijn – het radicaal goede nieuws dat nergens anders op van toepassing is dan op alles wat Jezus voor ons gedaan heeft door Zijn dood en opstanding, waardoor Hij onze zonden uitwiste.
Toen Paulus aankondigde dat hij zich niet schaamde voor het Evangelie, ging hij in tegen het religieuze denken van zijn tijd, waarmee men helemaal geen goed nieuws bracht. In feite was Paulus heel controversieel. De religieuze leiders van die tijd telden zelfs precies hoeveel stappen je op de dag van de sabbat mocht doen. Zij beschuldigden Jezus van het breken van de sabbat toen Hij op die dag mensen genas. Hun leven was gevuld met wetten en rituelen. De mensen kregen steeds te horen: “Je doet dit niet goed en je doet dat verkeerd, je bent niet goed genoeg.” 2 Korinthe 3:7-9 noemt de wet de bediening van de verdoemenis.
Voor Paulus was het radicaal om te zeggen dat hij zich niet schaamde voor het Goede Nieuws dat Jezus alles heeft betaald, en dat Gods liefde voor hem niet gebaseerd was op zijn prestaties. Paulus schreef verder in Romeinen 1:16: “… want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.”
Dit vers heeft een ander woord dat uitleg nodig heeft: ‘zaligheid’. Dit woord is een afgezwakte vorm van wat er oorspronkelijk mee werd bedoeld. Het woord zaligheid (‘redding’) is vertaald van het Griekse woord sozo. Zoals het in de Bijbel wordt gebruikt, is het niet beperkt tot vergeving van zonden. Het omvat veel meer dan dat. Sozo verwijst niet alleen naar de vergeving van zonden, maar ook naar genezing van je lichaam, naar welvaart, naar bevrijding van satan en bevrijding van depressie en ontmoediging – al deze dingen zijn erbij inbegrepen. Jammer genoeg heeft de kerk van vandaag het begrip ‘zaligheid’ versmald tot louter ‘vergeving van zonden’.
Paulus legde uit dat dit geweldige geschenk van verlossing (= vergeving, genezing, voorspoed, vreugde, en bevrijding) niets te maken heeft met onze prestaties, maar is gebaseerd op ons geloof in wat Jezus deed. Het is niet meer aan ons om de zaligheid te verwerven!
Dit is een tegenstelling met de mindset van het Jodendom: ‘Als ik niet presteer, zal God niet in beweging komen.’ In onze tijd zouden de meeste mensen zichzelf niet willen vergelijken met het Joodse volk in de dagen van Paulus, en toch zien we dezelfde manier van denken en hetzelfde religieuze gedrag. Tegenwoordig gelooft een gemiddelde christen dat God alles kan – Hij kan wonderen verrichten, Hij kan genezen, Hij kan zorgen voor financiën, maar ze weten het niet zeker of Hij dat zal doen, omdat ze geloven dat de manifestatie van Gods kracht in hun leven afhankelijk is van hun goede werken; of ze gevast hebben, gebeden hebben, het Woord bestudeerd hebben, enzovoort. Ze twijfelen aan Gods bereidheid om te geven omdat ze in hun hart wel weten dat ze niet alles correct gedaan hebben.
Als dit jouw houding zou zijn, dan begrijp je het Evangelie niet. Het Evangelie is het bijna-te-mooi-om-waar-te-zijn nieuws dat je nietkrijgt wat je verdient – je krijgt wat Jezus verdiende. Alles wat je hoeft te doen is geloven en ontvangen. Je moet je eigengerechtigheid achter je laten en op God vertrouwen. Ik heb hier geen ruimte meer, maar er is veel meer over Romeinen te zeggen dat jouw leven kan veranderen. Ik zeg alleen nog dat het voor gelovigen zó belangrijk is om genade echt te begrijpen.
Als je het Nieuwe Testament begrijpt en in staat bent om het met het Oude Testament in overeenstemming te brengen zul je Gods liefde en ware aard gaan ontdekken. Hij is niet de toornige God die iedereen zal vernietigen die Hem in de weg staat. Religieuze ideeën, die voortkomen uit een verkeerd begrip van de Bijbel, blokkeren mensen bij het aangaan van een hechte relatie met God. Maar Hij wil een intieme vriendschap met jou!
Ontdek meer over wie God is en bestel het boek ‘De ware aard van God’ nu in onze webshop.
Wij houden van je
Andrew en Jamie
Populair in onze webshop:
-
De nieuwe jij en de Heilige Geest
€ 9,95- Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden.
-
Ik-gerichtheid, de wortel van alle ellende
€ 4,95- Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden.
-
De kracht van verbeelding
€ 6,95 – € 9,95- Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden.
-
De autoriteit van de gelovige
€ 7,95 – € 14,95- Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden.
-
Geest ziel en lichaam
€ 6,95 – € 11,95- Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden.
-
Je hebt het al!
€ 7,95 – € 14,95- Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden.
Privacy -verklaring
ANBI & Verantwoording
Contactgegevens
Nikkelstraat 3A
1411AB Naarden
T. (0)35 533 88 75
E. info.nl@awmcharis.com
Charis Bible College
- IBAN: NL33 ABNA 05443 85306 (School en lesmateriaal)
- Bic NR: ABNANL2A
- KVK nr. 34384289
- NL822120100.B.01
Andrew Wommack Ministries (ANBI geregistreerd)
- IBAN: NL83 RABO 0114176485 (giften en webshop)
- Bic NR: RABONL2U
- KVK nr. 37137450
- NL818760552.B.01
Verstuur jouw bericht of getuigenis