Moeiteloze verandering

Weet je dat God meer voor jou heeft dan wat je op dit moment ervaart? Je zegt vast ‘Ja!’ als je tenminste net zo bent als de meeste christenen die ik heb ontmoet. Maar weet je hoe dat komt?

Niemand van ons heeft ooit zijn volledige potentieel bereikt. We moeten allemaal de dingen van God blijven najagen. Johannes 10:10 zegt: ‘De dief komt alleen maar om te stelen, te slachten en verloren te laten gaan; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed hebben.’ Een andere vertaling zegt: ‘het leven in al zijn volheid’.

De gemiddelde christen leeft lang niet op het niveau wat God voor hem of haar bedoelde, en weet ook doorgaans niet hoe hij op dat punt moet komen. Veel christenen besteden tijd aan bidden en vasten en God smeken om verandering. Zij wachten op God, ze bidden dat Hij iets gaat doen. Toch is dat niet de manier van verandering die de Schrift ons leert. God heeft Zijn eigen manier, en in tegenstelling tot het wereldse denken is dat een moeiteloze verandering. Als mensen de term ‘moeiteloze verandering’ horen, denken ze dat dit onmogelijk is. Maar … ‘bij God zijn alle dingen mogelijk’ (Mattheüs 19:26). Velen geloven dat verandering traumatisch en pijnlijk moet zijn. Markus 4 laat ons zien dat een zaadje niet hoeft te kreunen om te veranderen en vrucht voort te brengen. Het is gewoon de aard van het zaad om uit te groeien tot een boom om dan vrucht voort te brengen.  Op dezelfde manier zal Gods Woord ons leven moeiteloos ten goede veranderen. Het is de aard van Gods Woord om verandering in ons teweeg te brengen.

De verzen die de Heer in 1968 gebruikte om mijn leven te veranderen, waren deze: ‘Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk: dat is uw redelijke godsdienst. En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. Romeinen 12: 1–2 (nadruk van mij). Merk op dat vers 2 in het bijzonder zegt: ‘En wordt niet aan de wereld gelijkvormig.’ Het woord gelijkvormig betekent ‘in de vorm van iets’ gegoten worden. Het leven is als een hete oven waar je doorheen gaat, en alles wat je meemaakt zal impact op je hebben. Je ervaringen zullen je vormen, maar je hebt de keus in welke vorm je ingepast wordt. Dezelfde dingen kunnen gebeuren met twee verschillende mensen, maar de ene wordt er bitter en de ander wordt er beter van.

Tijdens de covid-pandemie heb ik mensen zien reageren vanuit ontzetting en angst. Ze hebben zich ingesteld op angst voor een virus waarvan het overgrote deel van de mensen gewoon herstelt. Het is triest dat veel christenen net zo angstig en depressief zijn als degenen die de Heer niet kennen. Er zou toch een verschil moeten zijn? De angst voor de dood brengt mensen in slavernij, maar het Woord van God kan die angst in geloof veranderen. Hebreeën 2:15 zegt dat Jezus kwam om ‘allen te verlossen die door angst voor de dood gedurende heel hun leven aan slavernij onderworpen waren.’ Helaas is onze samenleving erg seculier geworden. God is zodanig uit het denken van de meeste mensen verdwenen, dat ze doodsbang voor de dood zijn omdat ze denken dat er na dit leven niets meer komt. God heeft ons niet zo geschapen. We moeten veranderen en het leven ten volle gaan beleven zoals Jezus het zei in Johannes 10:10.

We hoeven niet bang te zijn, want we weten ‘dat de volmaakte liefde alle angst verdrijft’ (1 Johannes 4:18). Wij kunnen wandelen in gezondheid, want door Jezus’ striemen zijn we al genezen (1 Petr. 2:24). Er is ons beloofd dat er geen plaag in onze woning zal komen en dat God Zijn engelen de leiding over ons zal geven (Ps. 91: 10-11). Als je christen bent, zou je op een hoger niveau moeten leven dan mensen die de Heer niet kennen. Het is niet nodig om gelijkvormig te zijn aan deze wereld, het is nodig om getransformeerd te worden door de vernieuwing van je denken (Rom. 12: 2).

Het woord ‘getransformeerd’ is het Griekse woord metamorfoo. Daar komt het woord ‘metamorfose’ vandaan, en dat duidt op een proces van de verandering van een rups die zich in een cocon wikkelt en er later uit komt als een prachtige vlinder. Om te veranderen van iets dat aan de aarde gebonden is (en er vaak lelijk en griezelig uitziet) tot iets moois dat opstijgt, moet je je denken vernieuwen. Transformatie – metamorfose – vindt plaats door het vernieuwen van je denken door Gods Woord. Dit betekent dat het Woord van God je denken gaat beheersen.

Voor veel mensen klinkt dit te simpel. Maar, je zult nooit veranderen als je je manier van denken niet verandert, omdat je niet boven je eigen gedachten kunt uitstijgen. De meeste mensen zijn op zoek naar verandering van buitenaf, maar verandering begint in je hart door het vernieuwen van je denken. Het gaat niet van buiten naar binnen, maar komt van binnenuit. Spreuken 23:7 zegt: ‘Want zoals hij denkt in zijn hart, zo is hij.’ (letterlijk uit de King James vertaling). Jouw leven gaat de richting uit van je dominante gedachten. Wacht niet tot God iets doet om je omstandigheden te veranderen, want de bal ligt bij jou. God wacht op jou. Hij heeft meer voor je, en het is niet te moeilijk om op die plaats van zegeningen te komen. Jij krijgt zelf de kans om moeiteloos te veranderen. Ik vertel hier meer over in mijn lessen ‘Moeiteloos Veranderen.’ Daarin vind je de fundamentele en levens-veranderende principes die God mij duidelijk heeft gemaakt. Ik kan met de hand op mijn hart verklaren dat al het goede wat God in mijn leven heeft gedaan, gebaseerd is op deze waarheden.

Het onderwijs is in het Nederlands beschikbaar als boek. . Je kunt het bestellen via onze website andrewwommack.nl Het zal je helpen om van het punt waar je nu bent te gaan naar het punt waar God je heen leidt – en wel op een moeiteloze manier.

Wij houden van je,

Andrew & Jamie

Winkelmand

Aanstaande evenementen

  1. Charis open dagen

    mei 29 @ 10:00 - mei 31 @ 22:00

Contactgegevens

Nikkelstraat 3A
1411AB Naarden
T. (0)35 533 88 75
E. info.nl@awmcharis.com

 Charis Bible College

  • IBAN: NL33 ABNA 05443 85306    (School en lesmateriaal)
  • Bic NR: ABNANL2A
  • KVK nr. 34384289
  • NL822120100.B.01

Andrew Wommack Ministries (ANBI geregistreerd)

  • IBAN: NL83 RABO 0114176485        (giften en webshop)
  • Bic NR: RABONL2U
  • KVK nr. 37137450
  • NL818760552.B.01

Verstuur jouw bericht of getuigenis

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.