Charis in Uganda (13) Magda schrijft

Woensdag 17 April, laatste dag Kampala, Oeganda

Rommel de bommel, een aparte wekker op de kamer van Monique Anneke en Danila vanmorgen. Monique dook met zichzelf in de koffer 😉 en kwam er met wat schaafwonden weer uit.

Na het ontbijt had ik de devotional en ik sprak over 1 Kor. 13 Al had ik de liefde niet dan ben ik een schellende cimbaal.Al verkocht ik al mijn bezittingen om aan de armen te geven, maar ik had de liefde niet, het zou me niet baten.

Deze twee weken in Kampala besef ik nog veel en veel meer hoe rijk we zijn; en je bedenkt dan regelmatig hoe zou ik meer kunnen geven aan deze arme mensen. Het belangrijkste is de liefde en dat hebben we echt gemerkt dat we dat konden delen met de mensen hier. We hebben samen avondmaal gevierd en met elkaar gebeden en gedankt voor deze indrukwekkende twee weken die we samen hebben doorgebracht.

Om 11 uur evaluatie met de groep waarin alle tops en tips aan bod kwamen.  Soms vonden we het programma te intensief, maar over het algemeen hebben we een geweldige missietrip gehad.  Een dikke tien voor onze begeleiders Rik en Danila, en ook de Oegandese pastors Brian, Godfrey en John waren onze steun en toeverlaat.

Daarna hebben we met elkaar de financiën doorgenomen. Sommige charities waar we waren hebben we gelijk geld geven zoals het weeshuis vorige week waar we 500 euro aan gaven. Andere charities  kregen een klein bedrag op dat moment en de rest wordt nog overgemaakt naar deze projecten, omdat we aan het eind zouden verdelen hoeveel elk project zou krijgen.

Onze achterban hartelijk dank voor jullie geweldige giften! We hebben kunnen zaaien in de leven van mensen! Ook hartelijk dank voor alle spullen die we hebben gekregen zoals koffers, kleding en verbanddozen etc.

Na een uitgebreide lekkere lunch van David voor het laatst in het guesthouse gingen we “even” naar de markt. Het is met onze bus gemiddeld 3 kwartier hobbelen naar het centrum, de wegen zijn zo slecht en het verkeer zo ongeorganiseerd dat het veel tijd neemt.  Er werden allerlei souvenirs door iedereen gekocht zoals tasje speren en schaaltjes en na ruim een uur waren we al klaar, en hoefde er alleen “even” gepind te worden.

Het woord “even” bestaat denk ik niet in het Afrikaanse woordenboek, alles duurt altijd enorm lang en ons geduld werd hevig op de proef gesteld. Nog twee uur later zaten we weer in de bus terug naar het guesthouse, in opnieuw de drukte van het verkeer. Straatverkopers nemen altijd van deze gelegenheid gebruik en komen voortdurend bij je raampje om te vragen of je niet wat wilt kopen. Allerlei wordt aangeboden, kranten, kauwgum, allerlei spullen zoals nieuwe ruitenwissers. Deze keer waren er ook moeders met kleine kinderen die bedelend langs de auto’s liepen en dat is  voor mij moeilijk te verteren om te zien dat deze kleine kinderen in het gevaar en de uitlaatgassen van de auto’s komen bedelen.

Bij het guesthouse snel de koffers op het dak van de bus en ondertussen namen we afscheid van David, Isaac en later ook John en Godfrey.

Nog een laatste heerlijke maaltijd bij Java’s  op weg naar het vliegveld. Weer een bijzondere ervaring, we moesten allemaal uitstappen uit de bus en buiten al door de douane, een poortje met scan net zoals op een vliegveld. Sommige van ons hadden een riem om en ging de pieper af , maar gek genoeg werd er niet op gereageerd en kon je gewoon doorlopen.

Binnen hadden sommige van ons een te zware koffer, op de heenweg mochten we 2 x 23 kg of 1 x 32 kg. Helaas ging deze vlieger op de terugreis niet op, je mocht wel 1 of 2 koffers bij je hebben maar de koffer mocht max. 23 kg weg. Even wat georganiseer met de koffers en handbagage zodat alles weer mee kon op de terugreis.

We vertrokken netjes op tijd 23.58 uur en tot mijn verbazing kwam er toch binnen een uur nog een warme maaltijd. Ik heb alleen het fruit gegeten, deze maaltijd ging er echt niet in.

De meeste van ons hebben wel wat uurtjes geslapen en anders wel heerlijk filmpjes gekeken. Ik vond de tijd gelukkig snel gegaan en na een goede vlucht kwamen we save and sound in the Netherlands! Het deed ons goed velen van CBC te zien die ons stonden op te wachten.